2022. március 21., 08:23
Március 27-e, a színházak világnapja, amely apropójából a Szentendre és Vidéke 2022. márciusi száma a színház téma köré fonódott. A téma okán Zimre Zsuzsa, a lap munkatársa nagyinterjút készített Lőrinczy Györggyel, a Szentendrei Teátrum vezetőjével, valamint Lakatos Juditot, a Szentendrei Kulturális Központ ügyvezetőjével, amelyben többek között a 2022-es aktualitásokról, valamint a 2022. március 21-én induló Tavaszi Fesztiválról is megtudhatnak néhány érdekességet.
Mi az oka annak, hogy kettős vezetés alatt működik a város kulturális élete?
Lőrinczy György (L. Gy.): Egy kulturális szervezet vagy intézmény ma jelentős pályázati forrás nélkül nem nagyon tud működni. Sok esetben feltétel, hogy a vezető az előadó-művészeti törvénynek megfelelő kompetenciákkal, végzettséggel rendelkezzen. Jelen pillanatban ez lennék én, és tulajdonképpen ez az oka a kettős vezetésnek. Judit az általános ügyvezető, aki a közművelődési területért és még sok másért is felel. Mi nem egyszerűen „csak” közművelődési intézmény vagyunk, hanem regisztrált előadó-művészeti szervezet – ezért tudunk a Teátrumra, a Tavaszi Fesztiválra, vagy más művészeti programra kiírt pályázatokon indulni. Sok szempontból egyszerűbb, hatékonyabb így – például közös adminisztratív, kiszolgáló hátterünk van –, nagyon sok város választja mostanában ezt a megoldást.
Mi a tapasztalat, működőképes ez a modell?
Lakatos Judit (L. J.): Az elején, különösen a pályázati időszakban nem volt egyszerű az átállás. De aztán hamar összecsiszolódtunk, és ma már gördülékenyen mennek a dolgok. Egymást segítve tudunk együttműködni.
L.Gy.: Nyilván sokan kételkedtek bennem: miért akarok idejönni, mit akarok itt egy olyan szakmai múlttal, amilyen az enyém? Először is: amikor pályáztam, pontosan tudtam, hogy milyen feltételek között kell majd dolgoznom. Nem volt bennem kétség, hiszen – ezt kevesen tudták rólam – minden körülmény között hiszek az együttműködésben, az meg külön öröm, hogy így a szakmával tudok foglalkozni, nem terhelnek az intézményvezetői feladatok. Amikor már nem a pletykák meg a feltételezések uralták a közbeszédet, hanem leültünk szemtől-szembe és elkezdtünk dolgozni, akkor hamar kialakult a bizalom, és ma már jól tudjuk egymást segíteni.
Két nagy témával érkeztem. Egyrészt a Tavaszi Fesztivál részleteiről kérdeznék, másrészt a költségvetés elfogadása után sokakat érdekelhet, hogy idén mekkora költségvetésből dolgozik a Kulturális Központ és a Teátrum.
LJ.: Tavaly és tavaly előtt a Kulturális Központ nagyon szűk keretek közt dolgozhatott, ezt még súlyosbította a pandémia, ami miatt a terveink egy részét nem tudtuk megvalósítani. Ezzel együtt úgy érzem, a vállalásainkat maximálisan teljesítettük – főleg, ha hasonló intézmények aktivitását nézem –, mindig kitaláltunk valamit, amivel kikerülhettük a vírushelyzet-adta kényszert. Ha úgy adódott, az online térbe költöztünk. Ezek a nehézségek csak tovább erősítették a csapat összetartozását.
Idén tudtuk, hogy ha annyi pénz kapunk, mint amennyiből tavaly működtünk, akkor nem leszünk képesek fennmaradni.
Érdemes tudni, hogy a költségvetési döntés előtt munkatervet kell készíteni. Azt kértem a kollégáktól, hogy ebben az anyagban mutassuk meg, hogy milyen programokat szerveznénk akkor, ha megfelelő anyagi támogatást kapnánk. Szerettem volna megmutatni kreativitásunkat, ötleteinket. Nagyon-nagyon jó anyag állt össze!
Aztán kiderült, hogy mekkora összeg áll rendelkezésre, és onnantól elkezdődött a terv módosítása, racionalizálása. Megvizsgáltuk, melyek azok a rendezvények, amelyeket meg tudunk tartani, s melyek azok, amiket nem.
A Szentendrei Kulturális Központ több területet is működtet. Hozzánk tartozik a P’Art Mozi, a Szentendrei és Vidéke újság, a Barlang, a Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár színházterme, a Szentendrei Teátrum. Van közművelődési területünk, ahova többek között a Szentendre Táncegyüttes, vagy a Diótörő Balett tartozik, van fesztivál/programszervező részleg, ahova a fesztiválok, nemzeti ünnepek szervezése tartozik, és van egy úgynevezett központi rész, ahol megtalálható többek között a gazdasági, a technikai és az irodai rész is.
Mekkora összegből működtethető mindez?
L.J.: 2021-ben 163 millió Ft támogatást kaptunk. Ha visszagondolunk a tavalyi időszakra, akkor a vírus miatt hónapokon keresztül be volt zárva a mozi, elmaradtak nagyobb rendezvények, programok, nem működtek a közművelődési csoportjaink sem. A 2022-es évben arra számítunk, hogy egész évben nyitva lehetünk, nem számolunk korlátozásokkal. Ezért már a költségvetési tárgyalási folyamatok elején tudtuk, hogy a tavalyi évben kapott támogatás összegét növelni kell. Más bevételi forrásokat is terveztünk az önkormányzati támogatáson felül. Megemeltük a pályázati bevételekre vonatkozó terveinket is és az egész Kulturális Központra nézve megállapodtunk egy hirdetés szervezővel, aki különböző felületeink értékesítésével bevételt tud hozni a cégnek. Ilyen felület pl. a mozivászon, ahol reklámidőket lehet értékesíteni, vagy ott vannak a különböző rendezvényeinket népszerűsítő kiadványaink, online felületeink, ahol szintén lehet hirdetési bevételeket generálni. A rendezvényeinkre is keresünk szponzorokat. A tavalyi évben sikerült megállapodnunk az OTP-vel, aki az egyik legnagyobb rendezvényünk szponzoraként volt jelen, és örömmel tölt el, hogy már 2022-ben is biztosított minket a Szentendre Éjjel-Nappal Nyitva fesztivál támogatásáról.
A TELJES INTERJÚ A SZENTENDRE ÉS VIDÉKE MÁRCIUSI SZÁMÁBAN, VALAMINT A SZEVI HONLAPJÁN ÉRHETŐ EL.
Kiemelt kép: Deim Balázs
h | K | s | c | p | s | v |
---|---|---|---|---|---|---|
27
|
28
|
29
|
30
|
|||
4
|
6
|
|||||
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
||
18
|
19
|
20
|
22
|
24
|
||
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|